هنر ایرانی |
---|
![]() |
هنرهای تجسمی |
هنرهای تزئینی |
ادبیات |
هنر اجرا |
دیگر هنرها |
ادبیات |
---|
![]() |
شکلهای مهم |
ژانرها |
رسانه |
تکنیکها |
تاریخ و فهرستها |
گفتگو |
![]() |
ادب یا ادبیات عبارت است از آنگونه سخنانی که از حدّ سخنان عادی، برتر و والاتر بوده است و مردم، آن سخنان را در میان خود، ضبط و نقل کردهاند و از خواندن و شنیدن آنها دگرگون گشته و احساس غم، شادی یا لذّت کردهاند.[۱] در باور همگانی ادبیات یک تیره یا ملتبرای نمونه مجموعه متنهایی است که آثار ماندگار و برجسته پیشینیان آن تیره و ملت را تشکیل میدهند. یکی از طبقهبندیهای مشهور و پرکاربرد متنهای ادبی، طبقهبندی دوگانهایست که بر اساس آن متنها به دو گونهی اصلی شعر و نثر تقسیم میشوند. این طبقهبندی سنت دیرینهای در سخن شناسی، زبان فارسی و ادبیات جهان دارد. سخنوران و فیلسوفان از دیرباز در پی پررنگ کردن خط ظریف میان این دو و ارایه تعریفی فراگیر و تمیزدهنده از شعر و نثر بودهاند.
گروه هـای آمـوزش عمومـی بخـش بوستـان و گلستـان
1)دانشآموزان بتوانند آنچه را که میاندیشند و میخوانند به دیگری بگویند و بنویسند.
2)دانشآموزانی که تخیل قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند بشناسیم و در مسیری صحیح هدایت کنیم.
3)پرورش قوه استدلال،تفکر و دقت دانشآموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن،سپس دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کردن و نوشتن است.
روش آموزش انشا
زمینه یادگیری انشاء مانند کودکی میماند برای سخن گفتن،غذا خوردن،راه رفتن از ساده به مشکل نیاز به کمک بسیار ما دارد این دانشآموز و یا نوآموز برای اینکه بهتر بنویسد و بهتر بیان کند و مطالب را آنچه که هست بازگو کند نیاز به کمک و راهنمایی و هدایت ما دارد.
*پایه نوشتن صحیح و مستقل از همان کلاسهای اولیه گذاشته میشود.دانشآموزان از سال اول تحصیل میآموزند که چگونه منظور خود را درست بیان کنند در کلاس دوم علاوه بر جملهسازی و تکمیل جملههای ناقص،با کلمههای آشنا جواب سؤالات را به صورت کتبی مینویسند و از کلاس سوم نوشتن انشاء عملاً آغاز میگردد و دانشآموزان ابتدا برای هر انشاء طرحریزی مینمایند و این طراحی در مرحله اول به طور شفاهی انجام میگیرد و بعد به صورت کتبی درمیآید.
*برای دانشآموزان انشاء آموزگاران باید دانشآموزان را هدایت و راهنمایی کنند که شاگردان نظم فکری داشته و در مشاهدات خود دقیق باشند،درست بیندیشند،خوب بیان کنند و به قاعده بنویسند.
دانشآموزان باید بدانند همانطوری که در صحبت کردن نباید از موضوع خارج شد بیمورد سخن گفت و یا زیاد حرف زد،در نوشتن هم باید از حاشیهرویهای بیموقع و آوردن جملههای پرلفظ و بیمعنی خودداری کرد.امروزه نوشتهای پسندیده است که دارای جملههای کوتاه و رعایت مساوات در کلام باشد.
ادامه مطلب ...
پروین اعتصامی |
|
پروین اعتصامی زمین گاه |
|
نام اصلی |
رخشنده اعتصامی |
زمینه کاری |
شعر و ادبیات |
زادروز |
۲۵ اسفند ۱۲۸۵ ۱۷ مارس ۱۹۰۷
|
پدر و مادر |
اختر اعتصامی
|
مرگ |
۱۵ فروردین ۱۳۲۰ (۳۴ سال) ۴ آوریل ۱۹۴۱
|
ملیت |
|
محل زندگی |
|
علت مرگ |
|
جایگاه خاکسپاری |
|
سبک نوشتاری |
شعر مناظرهای قطعه قصاعد،مثنویات و تمثیلات و مقطعات
|
کتابها |
دیوان اشعار |
تخلص |
پروین |
همسر |
فضلالله اعتصامی |
مدرک تحصیلی |
مدرسه ایران کلیسا |
حوزه |
کتابخانه دانشسرای عالیتهران |
استاد |
|
وبگاه رسمی |